Pikaisia kuulumisia ja mielipiteitä Iso-Britannian koulutusjärjestelmästä

Hei,

Taas on kulunut hetki aikaa niin ajattelin päivittää ihmisille vähän mitä olen tehnyt. Koulu on mennyt ihan omalla mallillaan ja asiat rupeavat pikkuhiljaa tuntumaan tutuilta. Olen löytänyt jo muutamat ihmiset keiden kanssa tykkään viettää aikaa ja jutella pidempiäkin pätkiä. Muutaman tälläisen henkilön kanssa kävelin muun muassa toiselta kauempana olevalta koululta noin tunnin matkan omalle koululle viime perjantai-iltapäivänä.

Viime viikonloppuna kävin lauantaina vaihtari-siskoni kanssa päiväreissulla Peterboroughissa, joka on kaupunki noin 40 minuutin ajomatkan päässä täältä. Olimme kuitenkin julkisen liikenteen armoilla, niin käytimme siihen sitten kaksi tuntia suuntaansa. En ole ihan satavarma oliko sen arvoista, mutta hauskaa se kyllä oli. Söimme ensin pitsat ja sitten vain kävelimme kaupungilla. Jos olisi tullut ajatelleeksi olisimme voineet mennä siellä sijaitsevaan katedraalikokonaisuuteen, jossa muun muassa on haudattuna Henry kahdeksannen ensimmäinen vaimo.





Illalla söimme lettuja ja pelasimme lautapelejä toisen vaihtarin, kahden host-siskoni ja vanhimman sisaruksen ystävän kanssa. Host-vanhempani eivät olleet paikalla, koska olivat menneet 20-vuotis hääpäivänsä kunniaksi yöksi hotelliin. Sunnuntaina menimme porukalla kauemmas erityisen nättiin pubiin lounaalle. 

Henkilökohtaisesti tykkään täällä koulussa käymisestä (ainakin vielä). Kuitenkin olen erittäin tyytyväinen, etten saa täällä koko koulutustani vaan yhden ylimääräisen vuoden. Mielestäni tämä koulutusjärjestelmä on hyvin ongelmallinen. 

Ensinäkin hyvin vahvasti omaan tulevaisuuteen vaikuttavat päätökset aloitetaan jo hyvin nuorena. Nuorin 13-vuotias host-siskoni on jo osittain rajannut ainevalintojaan, eli hänen on pitänyt jo suurinpiirtein tietää mitä hän ei ainakaan halua tehdä. Ei niin nuoren pitäisi joutua asemaan, jossa pitää tehdä jopa peruuttamattomasti omaan tulevaisuuteen vaikuttavia päätöksiä. 

Asia mikä vaikuttaa myös suuresti oppimiseen on oppilaiden jatkuva arvojärjestykseen laittaminen. Heille myös asetetaan esimerkiksi tavoitearvosanoja, mitkä varmasti vaikuttavat itsetuntoon. Jos sinulta oletataan vain suhteellisen huonoa, motivoiko se sinua parantamaan yhtään? En usko. 13-vuotiaan host-siskoni koulussa he saavat jo odotusarvosanoja ja kaikki tietävät kuinka hyviä ovat verrattuna muihin. Mielestäni tälläinen korostaminen niin nuorille on julmaa. 

Myös koulutustaso, jolla itse olen on hyvin rajattu. Olen Sixth formilla, eli vähän kuin näiden lukion toisella ja kolmannella vuosikurssilla. Se kestää kaksi vuotta ja sen aikana opiskellaan vain kolmea tai neljää ainetta, joissa sitten tehdään isot kokeet eli A-levelsit. Minusta ei ole hyvä juttu, että jo siinä vaiheessa erikoistutaan niin vahvasti eikä esimerkiksi ole pakko enää opiskella englantia tai matematiikkaa. Varsinkin kun ajattelee, että sixth formin aloittajat ovat 16-17 vuotiaita. 

Tämän lisäksi jo pelkästään se mitä opetetaan on hyvin yksityiskohtaista. Opiskelen itse historiaa, ja sen A-levelin koealue on pelkästään 1900-luvun Venäjä ja Saksa sekä miten muutamat sodat ovat vaikuttaneet Iso-Britanniaan. Jos tätä vertaa Suomen historian yo-kirjoituksiin, jää oikea tietämys aineesta hyvin vähäiseksi. Omassa koulussa oleva opettaja myös kertoi, ettei historian opetus täällä missään vaiheessa anna kunnollista kuvaa. Kuulemma asioita käsitellään hyvin hyppien, eikä oppilaat opi mitään esimerkiksi yhtään syy- ja seuraussuhteita. 

Muutenkin kaikilla tunneilla toitotetaan mitä tulee päättökokeisiin ja miten saa niissä hyvän arvosanan. Täällä selkeästi opettajia ei oikeasti kiinnosta mitä osaat, vaan miten hyvin pärjään testeissä. Tämä tulee pitkälti suuresta koulujen arvostelyjärjestelmästä, jolla on täällä huomattavamman suurempi merkitys kuin uskoisi. Mutta tämän takia Iso-Britanniassa sinut opetetaan pärjäämään testeissä, kun Suomessa opetetaan pärjäämään elämässä.


Noh vaikka meni ehkä hieman ärsyyntymisen puolelle, olen silti oikein tyytyväinen täällä. Harmittaa vain, että sivistysvaltiossa ei jaksata satsata koulutukseen, vaikka oikein pienillä muutoksilla opetus voisi olla huomattavasti parempaa. Jos jotakuta jäi mietityttämään joku tietty asia joko mun tilanteessa tai vaikka Iso-Britannian koulutusjärjestelmässä kommentoi rauhassa niin vastailen parhaani mukaan!

Kommentit