Ensimmäiset koulupäivät

Moi,

Nyt mulla on takana ensimmäiset kolme päivää brittiläistä koulua. Ihan ensimmäisenä päivänä meillä ei ollut tunteja ollenkaan, vaan pelkkä aloitusinfo ja lukujärjestysten säätöä. Aloitusinffossa huomasi, että kyllä Suomessa porukka on henkisesti huomattavasti kypsempää. Opettajat eivät meinanneet millään saada ihmisiä hiljaiseksi. Useat pelleilivät ja naureskelivat vaikuttaen enemmän 10, kuin 16-vuotiailta. Lopulta kuitenkin saatiin kaikki asiat käytyä ja päästiin säätämään aineiden kanssa. Itse olin onneksi päässyt suunnittelemaan aineitani jo pari päivää aikaisemmin, koska koulussa duunissa oleva host-äitini oli tuonut minulla ja host-siskolleni valintalappuset. Alkuperäinen suunnitelmani oli opiskella musiikkia, englantia, draamaa ja filosofiaa. Kuitenkin filosofian kurssia ei järjestettykkään, niin se vaihtui historiaan. Pienimuotoisen kaaoksen ja säädön jälkeen, olimme sitten vapaita lähtemään. Juttelimme aikaisemmin yhden koulussa jo pitkään olleen kanssa, joka piti meille sitten kunnon esittelykierroksen.


Kuten olen jo aikaisemmin kertonut, kouluni on Huxlow Science College. Kuitenkin tämä kuuluu kolmen koulun yhteiseen kampukseen, joten meillä voi olla aineita missä tahansa näistä (toiset koulut ovat nimeltään Ferrers ja Rushden). Itselleni kävi niin, ettei minulla ole mitään tunteja omassa kotikoulussani. Onneksi kuitenkin niiden välillä kiertää bussi, jolla pääsee suhteellisen kätevästi liikkumaan paikasta toiseen. Tämä toisaalta tuo lisää eksymismahdollisuuksia, ja olenkin ollut aika monta kertaa ihan pihalla siitä, minne pitäisi mennä. Usein olen vain etsinyt jonkun, joka menee samalle tunnille ja seurannut sitten häntä. 

Ensimmäinen kunnollinen koulupäiväni olikin sitten aloitusta tapahtumarikkaampi. Heti aamulla meillä piti olla Huxlowssa assembly eli koko vuosikurssin yhteinen tilaisuus, mutta sitä ei sitten pidettykkään. Juttelin sitten koko tämän muun ajan muutaman luokkalaiseni kanssa ja printtasin koulun kirjastossa kuvan bussikorttiani varten. Tämä jälkeen menin bussilla Rushdeniin musiikintunnille. Minulla ei tietenkään ollut mitään hajua missä luokkani oli, joten jouduin kysymään apua. Yksi opettaja (joka paljastui myöhemmin draamaopekseni) kierrätti minua ympäri koulua, koska musiikinopettaja ei ollut omassa luokassaan. Lopulta hän löytyi koulun kirjastosta, missä hän oli muun luokan kanssa tekemässä musiikinteoriatehtäviä. Luokka on kuitenkin vähän harhaanjohtava ilmaisu, koska kanssani samalla kurssilla on kaksi muuta oppilasta. Noh, saamme ainakin hyvin henkilökohtaista opetusta.

Musiikintunnin jälkeen minulla oli englannin kielen ja kirjallisuuden tunti. Se ei ollut mitenkään ihmeellinen. Kävimme vain kurssin sisällön läpi sekä teimme pienen luovan kirjoittamisen harjoituksen. Koulupäivän jälkeen kyllä väsytti eikä ollut energiaa tehdä oikein mitään.

Toinen kokonainen koulupäivä meni sitten vähän sulavammin. Aamulla menin host-äitini kanssa Huxlowlle ja sieltä bussilla Rushdeniin draamatunnille. Meitä on sillä kurssilla kanssa todella vähän nimittäin vain kahdeksan. Kuulemma monet koulut yrittävät suostutella oppilaita ottamaan muita kuin taideaineita. Tämän jälkeen minulla oli study period (opiskeluun tarkoitettava hypäri), joka meni lähinnä bussin odotteluun ja toiseen kouluun siirtymiseen. Viimeisenä minulla oli historiaa. Tämän opettajalla kesti todella kauan tajuta, että minä ja toinen suomivaihtari todella ollaan siellä ihan pitkään.

Tulipas paljon asiaa, mutta mitä sitä turhia täyttökuvia lisäilemään. Minä täällä yritän vältellä kurssien kesäläksyjen tekemistä (minun pitää tehdä ne muutamassa aineessa) niin nauttikaa kaikki Suomessa syksyn alusta. Hyvää fiilistä muille vaihtareille!



Kommentit